Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2020

Κανένα «ενιαίο ευρωπαϊκό κράτος» δεν μπορεί να μας διασώσει


Παρά την τεράστια επιρροή της γαλλικής επανάστασης και, αρχικώς, της δράσης του Ναπολέοντα, που έστρεψαν τους Έλληνες επαναστάτες και διανοουμένους, όπως ο Ρήγας και ο Κοραής, προς την Γαλλία, και παρά τον φλογερό φιλελληνισμό της γαλλικής κοινής γνώμης στη διάρκεια της επανάστασης του 1821, η γαλλική εξωτερική πολιτική θα κινηθεί για πολλές δεκαετίες στο πλαίσιο μιας ημιαποικιοκρατικής σχέσης προς την Ελλάδα. Γαλλικός στρατός αποβιβάστηκε στην Πελοπόννησο, κατά την «Expédition de Morée», πρωτίστως για να ελεγχθεί ο Καποδίστριας, και αποχώρησε μόλις το 1833∙ γαλλικά στρατεύματα συμμετείχαν στην κατοχή της Αθήνας και του Πειραιά το 1854-1857∙ το Παρίσι είχε κυρίαρχο ρόλο στον εθνικό διχασμό του 1915∙ «Γάλλοι» Σενεγαλέζοι, Ζουάβοι και Βιετναμέζοι στρατιώτες κατέλαβαν στην Αθήνα το 1917∙ τον Κεμάλ Ατατούρκ στήριξαν οι Γάλλοι μετά το 1920, στην μοιραία μικρασιατική εκστρατεία. Ασφαλώς, οι ιδεολογικές, λογοτεχνικές και πολιτικές γαλλικές επιρροές στον ελληνικό κόσμο παρέμειναν πολύ έντονες κατά το ίδιο διάστημα.

Στενή και ισότιμη ελληνο-γαλλική σχέση θα αρχίσει να οικοδομείται από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, κατά την πρώτη οκταετία της διακυβέρνησής του, ως μια στρατηγική επιλογή επιδίωξης σταδιακής απεξάρτησης από τον ασφυκτικό ατλαντικό εναγκαλισμό. Η Γαλλία ήταν η μοναδική χώρα στη Δυτική Ευρώπη που αντιστεκόταν σθεναρά στην αμερικανική ηγεμονία και είχε τουλάχιστον την πρόθεση να δημιουργήσει τις βάσεις για μια χειραφετημένη Ευρώπη, που θα συμπεριελάμβανε εν καιρώ και τον ανατολικό της βραχίονα.

Η ντεγκωλική στάση μπορούσε ακόμη τότε να βρίσκει ερείσματα σε μια ευρωπαϊκή κουλτούρα που παρέμενε ζωντανή την επαύριον του παγκοσμίου πολέμου, μεταξύ άλλων και στην ίδια την Δυτική Γερμανία.

Η υπονόμευση του ευρωπαϊκού οράματος από κινήματα ανατροπής που το έφθειραν ιδεολογικά, οδήγησε στην μερική αμερικανική πολιτική και ιδεολογική επικράτηση. Παρ’ όλα αυτά η Γαλλία κατάφερε να διατηρήσει έναν ηγετικό ρόλο μέχρι και την γερμανική επανένωση του 1989. Ο γαλλο-γερμανικός άξονας έως τότε λειτουργούσε συμπληρωματικά.

Οι Γάλλοι κατείχαν τα ηνία της πολιτικής και οι Γερμανοί αυτά της οικονομίας. Έκτοτε, όμως, ο γερμανικός κολοσσός παραμέρισε μια παρακμάζουσα Γαλλία, η οποία δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει στους ρυθμούς της παγκοσμιοποίησης, διατηρώντας ένα απαρχαιωμένο μοντέλο κοινωνικής πολιτικής. Η γερμανική οικονομία βρήκε νέες αγορές σε ολόκληρη την Μεσευρώπη, ενώ αποκατέστησε ιδιαίτερες σχέσεις τόσο με την Ρωσία όσο και την Κίνα. Παράλληλα, σε συνεργασία με τις ΗΠΑ αναμείχθηκε στην διάλυση της Γιουγκοσλαβίας επεκτείνοντας την πολιτικο-οικονομική της επιρροή και στα Βαλκάνια. Το Παρίσι όλ’ αυτά τα χρόνια αγωνιζόταν να κρατήσει τα τελευταία του ερείσματα στην Αφρική και στην Μέση Ανατολή, έχοντας ως τελικό καταφύγιο την Μεσογειακή λεκάνη. Σε μια απέλπιδα προσπάθεια να κατοχυρωθεί στην νέα διάταξη δυνάμεων διέπραξε το λάθος να συμμετάσχει στις ανατροπές της «αραβικής άνοιξης». Το αποτέλεσμα ήταν όχι μόνον να εξαφανισθεί εντελώς η γαλλική επιρροή από τη Συρία, όπου εγκαταστάθηκαν νέοι παίκτες, όπως η Ρωσία και η Τουρκία, αλλά και από την Λιβύη.

Απέναντι στο κίνδυνο ενός πρωτοφανούς υποβιβασμού της, η Γαλλία επιχειρεί μια επιστροφή στον ντεγκωλισμό. Ο Μακρόν επιτίθεται στο ΝΑΤΟ, καταγγέλλοντάς το ως «εγκεφαλικά» νεκρό, επιζητά προνομιακές σχέσεις με τη Ρωσία, που θέλει να την εντάξει στον νέο ευρωπαϊκό σχεδιασμό, και αντεπιτίθεται στην Τουρκία δημιουργώντας ισχυρές αμυντικές συμμαχίες με Ελλάδα και Κύπρο.

Ίσως, κι αυτό είναι κάτι που θα φανεί στο μέλλον, η γαλλική δραστηριότητα να ενταχθεί στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό της δημιουργίας μιας μεσογειακής ένωσης, με τη συμμετοχή και του Ισραήλ, χωρίς όμως την Γερμανία.

Σχέσεις Τουρκίας-Γερμανίας

Οι γερμανο-τουρκικές σχέσεις είναι ζωτικές και για τις δύο μέρη, κι αυτό προκαθορίζει την γερμανική εύνοια προς την Άγκυρα, παρά τις όποιες λεκτικές εξάρσεις του Βερολίνου. Είναι ενδεικτικό ότι περίπου 7.500 γερμανικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην Τουρκία και περίπου 80.000 γερμανοτουρκικές επιχειρήσεις στην Γερμανία, με ετήσιο τζίρο περί τα 52 δισ. ευρώ. Επιπλέον, η Τουρκία παραμένει ο σημαντικότερος προορισμός γερμανικών όπλων, καθώς το 2019 από τα 832 εκ. ευρώ που εισέπραξε για εξαγωγές όπλων τα 345 εκ. ευρώ αφορούσαν εξαγωγές στην Τουρκία. Τα 3-4 εκατομμύρια Τούρκων που ζουν στην Γερμανία είναι επίσης ένας σημαντικός παράγων που καθορίζει την πολιτική στάση του Βερολίνου, όπως και οι μεταναστευτικές ροές από την Τουρκία προς την Ευρώπη, τη στρόφιγγα των οποίων κρατάει η Άγκυρα όχι μόνον από το έδαφός της αλλά, πλέον, και από την Λιβύη.

Ταυτόχρονα, για την Γερμανία η Τουρκία είναι το μοναδικό «παράθυρο» στην Μέση Ανατολή και στην Ανατολική Μεσόγειο. Η επιρροή της στις στρατηγικές επιλογές στην ευρύτερη περιοχή είναι σχεδόν μηδαμινή – ακόμη και στην Ελλάδα, παρά τον απόλυτο έλεγχο που ασκεί επί της οικονομίας της. Χωρίς την Άγκυρα ο γερμανικός παράγων θα παραμείνει εκτός του μεσογειακού «νυμφώνος».

Τέλος, η γενικότερη σύγχυση στην ανατολική Μεσόγειο και η αναβολή της δημιουργίας νέων δικτύων ενέργειας στην περιοχή, βολεύει τον γερμανικό σχεδιασμό για την ολοκλήρωση του Nord Stream 2 και της κυρίαρχης θέσης που θα κατέχει στην διανομή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Θα συνιστούσε, επομένως, ασυγχώρητο λάθος η υποτίμηση των οικονομικών και στρατηγικών συμφερόντων των δρώντων οντοτήτων, που είναι ακόμη τα έθνη-κράτη, σε ένα νεφελώδες ιδεολογικό πεδίο. Το «τουρκικό πρόβλημα» είναι πιθανότερο να διχάσει ακόμη περισσότερο την Ε.Ε. και τον άξονα Παρισιού-Βερολίνου, παρά να τους φέρει εγγύτερα.

Μεγάλη Βρετανία και Brexit

Η άποψη ότι η Μ. Βρετανία θα αποσυρθεί από την Ανατολική Μεσόγειο λόγω του BREXIT είναι απολύτως αυθαίρετη. Η βρετανική παρουσία στην Μεσόγειο είναι εντονότατη από το Γιβραλτάρ, την Μάλτα, την Κύπρο – όπου συνεχίζει να διατηρεί τις βάσεις της, τις οποίες εκσυγχρονίζει διαρκώς- μέχρι το Ισραήλ, την Ιορδανία, τις μοναρχίες του Κόλπου και, πρωτίστως, την Τουρκία, της οποίας παραμένει βασικός συμπαραστάτης και σύμμαχος.

Η βρετανική πολιτική σε αυτόν τον χώρο δεν είναι πρόσφατη∙ έχει ρίζες αιώνων και δεν στηρίχθηκε ποτέ στην γαλλική ή, ακόμη περισσότερο, στην γερμανική διαμεσολάβηση για να επιβληθεί, και για τούτο δεν προτίθεται το βρετανικό κατεστημένο να αποχωρήσει οικειοθελώς. Αντιθέτως, η έξοδος από την Ε.Ε. επιτρέπει στο Λονδίνο να κινείται με μεγαλύτερη ακόμη άνεση, χωρίς καν τις τυπικές δεσμεύσεις που λαμβάνονται στις χαοτικές συνόδους κορυφής της Ένωσης.

Ελλάδα και Κύπρος ήδη έχουν αντιληφθεί ότι στη διελκυστίνδα που παίζεται αυτή τη στιγμή, τα βρετανικά συμφέροντα είναι, εν πολλοίς, στην άλλη πλευρά. Σε κάθε περίπτωση, η νέα κατανομή σφαιρών επιρροής σε μια τόσο κρίσιμη περιφέρεια θα συμπεριλαμβάνει απαρεγκλίτως και τους Βρετανούς.

«Ευρωπαϊκή εθνική συνείδηση»;

Η προσδοκία ότι ένα «ευρωπαϊκό κράτος» θα δημιουργήσει μια «ευρωπαϊκή εθνική συνείδηση» ή έναν έστω συμπαγή ευρωπαϊκό πατριωτισμό συνιστά μάλλον μια επιθυμία παρά μια πιθανότητα. Μπορεί η άποψη αυτή να συνάδει με τις τρέχουσες θεωρίες περί γέννησης των εθνών, ωστόσο η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι η εθνική συνείδηση είναι κάτι πολύ πιο περίπλοκο και με βαθύτερο ιστορικό βάθος από το αποτέλεσμα κάποιων διοικητικών μεταρρυθμίσεων.

Η στάση άλλωστε των ευρωπαϊκών κοινωνιών τις τελευταίες δεκαετίες αποδεικνύει ότι το ευρωπαϊκό όραμα των ελίτ των Βρυξελλών δεν συγκινεί. Αντιθέτως, υπάρχει σαφέστατη στροφή προς τις εθνικές ταυτότητες, η οποία ενισχύθηκε έτι περαιτέρω από τις τάσεις που επικράτησαν στα κράτη της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.

Το εγχείρημα της ενιαίας ευρωπαϊκής ταυτότητας δυσκολεύεται επιπλέον και από το γεγονός ότι στην πραγματικότητα η ταυτότητα που επιχειρείται να επιβληθεί εμπεριέχει ελάχιστα από τα θεμελιακά στοιχεία του ευρωπαϊκού πολιτισμού, τα οποία έχουν αντικατασταθεί, σε μεγάλο βαθμό, με τον αξιακό κώδικα της παγκοσμιοποίησης. Ως εκ τούτου, η απροθυμία των ευρωπαϊκών κοινωνιών να αποδεχθούν την τεχνητή ευρωπαϊκή ταυτότητα που τους προτείνεται σε συνδυασμό με τα αποκλίνοντα συμφέροντα των κρατών μελών προδιαγράφουν μάλλον ζοφερό το μέλλον της Ε.Ε.

Η ψυχοσύνθεση “Ερντογάν” και η πραγματική αξία της

Ο ρόλος της προσωπικότητας στην ιστορία είναι οπωσδήποτε καταλυτικός. Ωστόσο, θα ήταν λάθος να θεωρούμε ότι μόνοι τους οι ηγέτες καθορίζουν την ιστορία. Η ψυχοσύνθεση του Ερντογάν είναι ένας σημαντικός παράγων για την κατανόηση της παρούσας ισλαμιστικής νεο-οθωμανικής πολιτικής της Τουρκίας. Αλλά δεν είναι ο μοναδικός και δεν είναι ο καθοριστικός. Το «φαινόμενο Ερντογάν» συνιστά την κορύφωση των διεργασιών που λαμβάνουν χώρα στο τουρκικό κράτος από την ίδρυσή του. Αντανακλά τη συνεχή διαπάλη μεταξύ των δύο μεγάλων υποεθνικών ομάδων στην τουρκική επικράτεια, που έχουν διαφορετική φυλετική καταγωγή και ανόμοιες κοσμοθεωρίες.

Ο σημερινός Τούρκος πρόεδρος εκπροσωπεί τις μάζες της Ανατολίας, που δεν αποδέχθηκαν τον εκδυτικισμό που τους επέβαλε ο κεμαλισμός, και προσπαθούν από την εποχή του Μεντερές να κατακτήσουν την εξουσία. Και το κατάφεραν λόγω της δημογραφικής τους αύξησης. Οι κάτοικοι της Ανατολίας τοποθετούν την θρησκευτική τους ταυτότητα υπεράνω της εθνικής. Κι αυτό τους κάνει να νοιώθουν συγγενείς με έναν πραγματικό «ωκεανό» σουνιτικών πληθυσμών, που ξεκινούν από το ανατολικό Τουρκεστάν στην Κίνα, το Καζάν και την Ινδονησία και φθάνουν στο Μαγκρέμπ και μέσω των μουσουλμανικών νησίδων των Βαλκανίων στους μουσουλμάνους μετανάστες της Ευρώπης. Για το λόγο αυτό και ο Ερντογάν δεν αισθάνεται καθόλου απομονωμένος.

Όταν μιλά, γνωρίζει ότι απευθύνεται σε εκατομμύρια ακροατές, που είναι πρόθυμοι να ακούσουν και να αποδεχθούν τον εμπρηστικό λόγο του. Οι εισβολές στο Ιράκ, στη Συρία και στην Λιβύη έγιναν με την συμβολή μη Τούρκων ισλαμιστών. Το πρότυπο του σουλτάνου, που φαντάζει τόσο απεχθές στον δυτικό άνθρωπο, είναι οικείο σε μεγάλο βαθμό στα πλήθη αυτά της ανατολής, γιατί ταυτίζουν τη δική τους ύπαρξη και μοίρα με αυτή του ηγέτη, που είναι σχεδόν ο αντιπρόσωπος του θεού στη γη. Κι αυτόν τον ηγέτη, που μέχρι τώρα τους έχει δώσει συλλογική αυτοπεποίθηση και απτό όραμα, δύσκολα θα τον εγκαταλείψουν. Επιπλέον, η Άγκυρα εκμεταλλεύεται περίτεχνα την αντίθεση ΗΠΑ-Ρωσίας. Η μεν Μόσχα πιστεύει ότι βρήκε τον αδύναμο κρίκο του ΝΑΤΟ για να απαντήσει στην ευθεία επίθεση στην αυλή της με την ουκρανική επανάσταση∙ η δε Ουάσιγκτον κλείνει τα μάτια στις τουρκικές «αταξίες» για να μην χαθεί από το «δυτικό μαντρί» μια τόσο πολύτιμη γεωστρατηγικά χώρα.

Η Τουρκία, όμως, έχει στήριξη, εμφανής ή κεκαλυμμένη, και από άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, το Κατάρ. Η απειλή εξ ανατολών για την Ελλάδα και την Ευρώπη δεν θα εκλείψει ακόμη και αν ο Ερντογάν φύγει από το προσκήνιο.

Εκτός κι αν το τουρκικό κράτος πάψει να είναι ενιαίο. Κι αυτό μπορεί να συμβεί μόνον μετά από μια σοβαρή στρατιωτική ήττα -όχι τυχαία άλλωστε η Τουρκία δεν έχει αναμειχθεί σε καμία πολεμική αναμέτρηση από το 1923 μέχρι σήμερα, εφόσον δεν ήταν βέβαιη ότι θα την κερδίσει- και μόνον αν το επιτρέψουν οι δυτικές δυνάμεις, του Ισραήλ συμπεριλαμβανομένου, γιατί πλέον δεν θα μπορεί να παίξει ποτέ ξανά το ρόλο του «κυματοθραύστη» στη ρωσική κάθοδο στην Μεσόγειο.

Η ελληνική αποφασιστικότητα

Πράγματι, η Άγκυρα δεν ανέμενε την ελληνική αποφασιστικότητα. Προσπάθησε μάλλον με πρόχειρη οργάνωση να προωθήσει στην Ελλάδα δεκάδες χιλιάδες μετανάστες μέσω του Έβρου, για να εκβιάσει την Ευρώπη, όταν βρέθηκε σε δύσκολη θέση στη Συρία. Η επιχείρηση απέτυχε, και επιπλέον λειτούργησε ως καμπανάκι συναγερμού για την ελληνική πολιτική ηγεσία αλλά και την κοινωνία. Έκτοτε, έχουν αποκρουστεί επιτυχώς οι προσπάθειες επανάληψης της επιχείρησης προώθησης μεταναστών στα νησιά, ενώ ο ελληνικός στόλος είναι σε διαρκή επιφυλακή στις δράσεις των Τούρκων για έρευνα στην ελληνική υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ.

Η αποφασιστικότητα αυτή, που έχει διάρκεια, συνιστά ένα πρώτο πολύτιμο κέρδος. Παράλληλα, όμως, η ελληνική στάση ευνόησε τη δημιουργία ενός ευρύτατου πλέγματος συμμαχιών, που ξεφεύγει από τα γνωστά ως σήμερα πλαίσια, καθώς πλέον προσανατολίζεται και προς τον λησμονημένο νότο. Η επιτυχία της Αθήνας συνίσταται στο ότι επιτέλους έδρασε, κι όποιος δρα βρίσκει και συμμάχους. Αλλά αυτό δεν φθάνει. Ο εχθρός σου καθορίζει και το επίπεδο της δικής σου ετοιμότητας. Η ελληνική κοινωνία οφείλει να υπερβεί το πεδίο των ψευδαισθήσεων μιας εξασφαλισμένης ειρήνης και μιας βέβαιης έξωθεν προστασίας.

Κανένα «ενιαίο ευρωπαϊκό κράτος», αν ποτέ αυτό δημιουργηθεί, δεν μπορεί να μας διασώσει. Από το μοντέλο παραγωγής έως την εκπαίδευση, και από την άμυνα έως και τον τρόπο λειτουργίας των θεσμών η χώρα πρέπει να αναγεννηθεί, αν επιθυμεί να επιζήσει. Όλα τα μεγέθη, και πρωτίστως τα δημογραφικά, είναι εναντίον μας. Η προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί είναι τιτάνια, αλλά δεν υπάρχει άλλη οδός σωτηρίας, αν δεν θέλουμε να ακυρωθούν όλα όσα πέτυχε η επανάσταση του 1821, δύο μόλις αιώνες από την εκδήλωσή της


Δημοσιεύθηκε στο 
https://jaj.gr/simantikes-erevnes/kana_eniaio_evroapiko_kratos_den_borei_na_mas_diasosei/

με αφορμή την συνέντευξη του Στέλιου Ράμφου στην διαδικτυακή εφημερίδα iefimerida, με τίτλο «Πώς τα ελληνοτουρκικά και η ψυχολογία του Ερντογάν αλλάζουν τις σχέσεις Γερμανίας-Γαλλίας και την ίδια την Ευρώπη».
https://jaj.gr/simantikes-erevnes/sholia_gia_ton_evropaiko_patriotismo_me_aformi_mia_synentefxi_tou_steliou_ramfou/
Την δική του ανάλυση στο ίδιο αφιέρωμα κάνει και ο Χρήστος Μαρσέλλος
https://jaj.gr/simantikes-erevnes/mporei-i-eyropi-na-stirixei-mia-eyropaiki-taytotita/


Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2020

Πώς θα σταματήσει η δημιουργία μιας νέας Οθωμανικής Αυτοκρατορίας

 


του Gevorg Mirzayan,

Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών, Οικονομικό Πανεπιστήμιο υπό την κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας

 

Τα γεγονότα στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ είναι ένα από τα πολλά παραδείγματα της επιθετικής εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας τα τελευταία χρόνια. Ο πρόεδρος της χώρας, ο Ερντογάν, καθιστά σαφές ότι προωθεί συγκεκριμένα σχέδια για να αυξήσει δραματικά την πολιτική επιρροή της χώρας του - και να αποκτήσει ίσως και εδαφικά κέρδη. Τι μπορεί να εμποδίσει την πραγματοποίηση αυτών των σχεδίων; […]

Ο Ερντογάν είναι εξαιρετικός στα κόλπα. Λέει στον λαό της Τουρκίας - ένα περιφερειακό κράτος του οποίου οι πόροι είναι πολύ περιορισμένοι - παραμύθια για το πως θα επιτευχθεί το παγκόσμιο μεγαλείο με τη βοήθεια του Ισλάμ, των όπλων, της ιστορικής κληρονομιάς και της επιθετικότητας.

Σε όλα τα μέτωπα

Το σχήμα αυτού του μεγαλείου είναι γνωστό. Το minimum πρόγραμμα είναι να μετατραπεί η Τουρκία σε ηγέτη, ή μάλλον, αφέντη του ενοποιημένου «τουρκικού κόσμου». Μια τεράστια έκταση, που συμπεριλαμβάνει τον Καύκασο, την Κεντρική Ασία, τμήμα της Ρωσικής Ομοσπονδίας (Κριμαία, Βόρειος Καύκασος, την περιοχή Βόλγα, την Σιβηρία). Το maximum πρόγραμμα είναι να προσθέσει στον τουρκικό κόσμο το χώρο της πρώην Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δηλαδή τη Μέση Ανατολή και την Βόρεια Αφρική. Το maximum πρόγραμμα του Ερντογάν (και οι προσωπικές του φιλοδοξίες του έχουν ένα ταβάνι) είναι να επιτύχει το καθεστώς του Χαλίφη του 21ου αιώνα - του ηγέτη ολόκληρου του μουσουλμανικού κόσμου

Και δεν μιλά μόνο για το μεγαλείο της Τουρκίας, αλλά ακολουθεί την πορεία της επίτευξής της, δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει βία για να αναδιαμορφώσει το έδαφος κάποιου άλλου σε δικό του. Αρκεί να κοιτάξετε τον χάρτη και να δείτε ότι το τουρκικό ίχνος είναι ορατό σε όλες τις συγκρούσεις από το Μαρόκο έως το Κιργιζιστάν και από τη Γεωργία έως τη Σομαλία. Για να εργαστεί εκεί, ο Ερντογάν χρησιμοποιεί μια ολόκληρη σειρά διαφορετικών μεθόδων: στρατιωτική, ιδεολογική, οικονομική, πολιτική, ακόμη και τρομοκρατική.

Και όχι μόνον μιλά για το μεγαλείο της Τουρκίας αλλά κάνει βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση, μη φειδόμενος της χρήσης βίας για να αναδιαμορφώσει ξένα εδάφη σε δικά του. Αρκεί να κοιτάξετε τον χάρτη και να δείτε ότι το τουρκικό ίχνος είναι ορατό σε όλες τις συγκρούσεις από το Μαρόκο έως το Κιργιστάν και από τη Γεωργία έως τη Σομαλία. Για να εργαστεί εκεί, ο Ερντογάν χρησιμοποιεί μια ολόκληρη σειρά διαφορετικών μεθόδων: στρατιωτικές, ιδεολογικές, οικονομικές, πολιτικές, ακόμη και τρομοκρατικές.

Έτσι, η Άγκυρα χρησιμοποιεί τη σύγκρουση του Ναγκόρνο-Καραμπάχ για να εκδιώξει όλες τις τρίτες δυνάμεις από τον Καύκασο. Πρώτα, να απομακρύνει τις δυτικές χώρες, όπως τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες (γι’ αυτό ο Ερντογάν προτείνει στη Ρωσία να λύσει τα θέματα Αρμενίας-Αζερμπαϊτζάν ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο η Μόσχα και η Άγκυρα διευθετούν την κατάσταση στο Ιντλίμπ) και στη συνέχεια να απομακρύνει και τη Ρωσία με το Ιράν.

Μέρος της Συρίας εξακολουθεί να βρίσκεται υπό τουρκική κατοχή - και είναι γενικά ασαφές πώς και υπό ποιες συνθήκες θα εγκαταλείψουν οι Τούρκοι το συριακό έδαφος. Αλλά είναι λίγα τα συριακά εδάφη για την Άγκυρα - η Τουρκία συμπιέζει τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας και επιβουλεύεται ακόμη και τα ελληνικά νησιά. Όχι για χάρη μόνον των εδαφών, αλλά για τον έλεγχο ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου και την αποκοπή της από τη Δύση με τη βοήθεια της Λιβύης (με την οποία υπάρχει συμφωνία για τη διαίρεση των θαλασσίων ζωνών).

Στην ίδια την Λιβύη, η Τουρκία επιβάλλει ένα υποτελές καθεστώς, θεωρώντας τη χώρα αυτή ως πηγή υδρογονανθράκων και πύλη για τους Αφρικανούς μετανάστες στην Ευρώπη (που μπορεί να ανοίγει ή να κλείνει ανάλογα με τις επιθυμίες της Άγκυρας). Η Τουρκία διεισδύει επίσης σε άλλες χώρες της Δυτικής Αφρικής (κυρίως μουσουλμανικές), από όπου εκτοπίζει τη Γαλλία και ακόμη και την πανταχού παρούσα Κίνα. Στην άλλη πλευρά της Μαύρης ηπείρου - στη Σομαλία, που βρίσκεται δίπλα στις πιο σημαντικές οδούς του εμπορίου πετρελαίου - υπάρχει εκεί και μια τουρκική στρατιωτική βάση.

Ο τουρκικός στρατός είναι επίσης παρών στο Κατάρ, απειλώντας τη Σαουδική Αραβία και προστατεύοντας τα τουρκικά συμφέροντα στον Περσικό Κόλπο. Και η υποστήριξη προς τη Χαμάς και άλλες ισλαμικές τρομοκρατικές οργανώσεις όχι μόνο απειλεί την ασφάλεια του Ισραήλ, αλλά κερδίζει και τη συμπάθεια των απλών Αράβων για την Τουρκία.

Τέλος, η Τουρκία εδραιώνεται στην Κεντρική Ασία. Μέσω επενδύσεων και τηλεοπτικών σειρών (προώθηση τουρκικών ιδεών και πολιτιστικών προτύπων) και των ισλαμιστών, ασκεί σοβαρή πίεση στην Κίνα και στη Ρωσία.

 

Ένας «εφιάλτης των συνασπισμών»;

Οι θεωρητικοί των διεθνών σχέσεων μπορεί να πιστεύουν ότι ο Ρετζέπ Ερντογάν διαπράττει δύο σοβαρά λάθη στην πολιτική τζιχάντ που ακολουθεί για την ηγεμονία.

Πρώτον, αγωνίζεται σε πολλά μέτωπα ταυτόχρονα, διασκορπίζοντας τους περιορισμένους πόρους της χώρας του.

Δεύτερον, κάνει πολλούς εχθρούς. Και δεν μιλάμε για μικρά κράτη όπως η Αρμενία, η Κύπρος ή και η Ελλάδα, των οποίων η γνώμη μπορεί να αγνοηθεί.

Ο Ερντογάν έχει στρέψει εναντίον του ηγετικές περιφερειακές δυνάμεις (Αίγυπτος, Σαουδική Αραβία, Ιράν), καθώς και μεγάλες παγκόσμιες δυνάμεις όπως η Ρωσία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γαλλία και εν μέρει η Κίνα. Ως αποτέλεσμα, μπροστά στον μεγάλο παίκτη του 21ου αιώνα, μπορεί να υλοποιηθεί ένα σενάριο, το οποίο ο μεγάλος παίκτης του 19ου αιώνα, ο καγκελάριος της Γερμανικής Αυτοκρατορίας Otto von Bismarck, ονόμασε «le cauchemar des coalitions». Ο ηγέτης της μεγαλύτερης δύναμης της εποχής, ο Μπίσμαρκ γνώριζε καλά ότι η γερμανική επιθετικότητα θα μπορούσε να συσπειρώσει τον κόσμο ενάντια στο Βερολίνο, και τότε ακόμη και η μεγάλη Γερμανία θα καταρρεύσει. Αυτό, παρεμπιπτόντως, συνέβη όταν η επιθετική συμπεριφορά των κληρονόμων του "σιδερένιου καγκελάριου" συσπείρωσε άλλες μεγάλες δυνάμεις ενάντια στην αυτοκρατορία.

Οι πρακτικοί ωστόσο θα αντιταχθούν στους θεωρητικούς. Θα δείξουν ότι ναι, υπάρχουν εστίες αντίστασης. Οι Γάλλοι στέλνουν στρατό για να βοηθήσουν την Ελλάδα, η Σαουδική Αραβία επιβάλλει εμπάργκο στα τουρκικά προϊόντα. Ωστόσο, αυτές οι εστίες δεν ενώνονται και δεν προκύπτει ο «εφιάλτης του συνασπισμού». Ίσως επειδή οι Μπίσμαρκ δεν αντιπαρατίθενται στον Ερντογάν. Οι ελίτ των περισσότερων κρατών, στις πολιτικές των οποίων αντιτίθεται ο Ερντογάν, είναι τόσο χαμηλής ποιότητας που δεν μπορούν καν να συνειδητοποιήσουν τον πλήρη κίνδυνο της τουρκικής απειλής.

Η Τουρκία επιτίθεται στην Ελλάδα - και η Γερμανία θέλει να διαπραγματευτεί μαζί της. Το Παρίσι συμμαχεί με την Αθήνα - αλλά αντί να δημιουργήσει ένα κοινό αντι-τουρκικό μέτωπο με τη Μόσχα, καλεί ολόκληρη την Ευρώπη να εγκρίνει αντιρωσικές κυρώσεις για την στημένη υπόθεση του Ναβάλνι. Και οι Αμερικανοί υποστηρίζουν τις ενέργειες του Ερντογάν εναντίον της Ρωσίας, της Κίνας και της Ευρώπης - και δεν καταλαβαίνουν ότι η ενοποίηση του ισλαμικού κόσμου υπό την τουρκική κυριαρχία θα μπορούσε να οδηγήσει στην εκδίωξη των Αμερικανών από τη Μέση Ανατολή, την Κεντρική Ασία, τη Βόρεια Αφρική και, ενδεχομένως, ακόμη και από την Ευρώπη.

Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ελίτ όλων αυτών των χωρών υποχωρούν στην τουρκική θρασύτητα, επιθετικότητα και στο παιχνίδι του διπλωματικού πόκερ (όταν η Τουρκία αυξάνει απότομα τα στοιχήματα και φθάνουμε στα ύψη της υστερίας, αναγκάζει τον αντίπαλο να πάει πάσο).

 

Πύργος από τραπουλόχαρτα

Άρα κανείς δεν μπορεί να σταματήσει τον Ερντογάν; Ο ίδιος ο Τούρκος ηγέτης είναι σίγουρος για αυτό, αλλά κάνει λάθος. Ναι, οι ελίτ των περισσότερων χωρών δεν είναι αετοί, αλλά κάποιοι από αυτούς γίνονται υπέροχοι γύπες. Μπορεί να ταπεινωθούν μπροστά σέ έναν ανατολίτη δικτάτορα, όπως έγινε με τον Καντάφι, ο οποίος έστησε μια σκηνή κοντά στο Élysée Palace στο Παρίσι. Αλλά όταν αυτός ο δικτάτορας βρίσκεται σε μια δύσκολη κατάσταση, απλά τον εξοντώνουν και τον καταβροχθίζουν.

Θα καταβροχθίσουν και τον Ερντογάν. Σε τελική ανάλυση, ολόκληρη η στρατηγική του Τούρκου Akela (ο μοναχικός λύκος στο μυθιστόρημα του Κίπλινγκ «Το βιβλίο της Ζούγκλας»), που είναι βέβαιος για τη δική του δύναμη και συμπεριφέρεται κάθε φορά όλο και πιο επιθετικά και ριψοκίνδυνα, μπορεί να καταρρεύσει μετά το πρώτο λάθος.

Αυτό το λάθος μπορεί να είναι μια κατάσταση όπου οποιαδήποτε μία και μοναδική δύναμη θα αντεπιτεθεί και θα επιδείξει σε ολόκληρο τον κόσμο (καθώς και στον τουρκικό πληθυσμό, που ανέχεται τον Ερντογάν, και λόγω των νικών του), τα εξαιρετικά μέτρια όρια των τουρκικών δυνατοτήτων.

Μπορούμε να κάνουμε λόγο για το κτύπημα μιας μεγάλης δύναμης - για παράδειγμα, της Ρωσίας, η οποία θα αποφασίσει να χρησιμοποιήσει όπλα υψηλής ακρίβειας για να εξουδετερώσει τους Τούρκους «βασιβουζούκους» (Σύριους μισθοφόρους τρομοκράτες) που έχουν εδραιωθεί στο Αζερμπαϊτζάν και απειλούν τον ρωσικό Βόρειο Καύκασο. Μπορεί να κτυπήσει και μια ενισχυμένη περιφερειακή δύναμη - το ίδιο Ισραήλ, το οποίο δεν είναι συνηθισμένο να κρατά τους τύπους με τους χορηγούς της τρομοκρατίας. Τέλος, μπορεί να απαντήσει ακόμη και μια μικρή χώρα, η οποία θα στριμώξει στη γωνία τον Ερντογάν και την ασυγκράτητη επιθετικότητα του .

Και μόλις ο Ερντογάν αποτύχει να απαντήσει (μια μπλόφα είναι καλή μόνο όσο οι λέξεις δεν μετατρέπονται σε ενέργειες) και υποχωρήσει, οι γύπες θα του επιτεθούν αμέσως απ’ όλες τις πλευρές - για να τον τελειώσουν και να τον ροκανίσουν. Μετά από αυτό, η εσωτερική αντιπολίτευση της Τουρκίας θα κινητοποιηθεί ενεργά για να συσπειρώσει τους Τούρκους κατά του «αποτυχημένου προέδρου».

Το αποτέλεσμα θα είναι ολόκληρος ο πύργος από τραπουλόχαρτα της πολιτικής του Ερντογάν να καταρρεύσει …

 

Πηγή: https://vz.ru/world/2020/10/8/1064416.html

Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2020

Ανάλυση των παραγόντων που επηρεάζουν τον πόλεμο στο Ναγκόρνο Καραμπάχ


Από την εκπομπή «Εμείς οι Έλληνες» με τον Λάμπρο Καλαρρύτη,
στον ραδιοσταθμό Παραπολιτικά 90.1 FM, της 7-10-2020.

Ο νέος πόλεμος στο Ναγκόρνο Καραμπάχ περιπλέκει ακόμη περισσότερο την ήδη εξαιρετικά σύνθετη κατάσταση που κυριαρχεί στον άξονα της Ανατολικής Μεσογείου- Μέσης Ανατολής-Κεντρικής Ασίας. Η Τουρκία, ευρισκόμενη σε εθνικιστικό παροξυσμό και προωθώντας το όραμα της ανασύστασης της οθωμανικής αυτοκρατορίας επέλεξε αυτήν την στιγμή για ωθήσει τους Αζέρους σε μια γενική επίθεση εναντίον του θύλακα του Ναγκόρνο Καραμπάχ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να φέρει σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση τους δύο βασικούς ιστορικούς της αντιπάλους στην Υπερκαυκασία και στον Καύκασο, τη Ρωσία και το Ιράν.

Και οι δύο θετικά διακείμενοι προς την Αρμενία, ταυτοχρόνως δεν μπορούν για διαφορετικούς λόγους να έχουν άμεση ανάμειξη στις πολεμικές συγκρούσεις. Η Ρωσία διότι προσπαθεί να διατηρήσει τον κυρίαρχο ρόλο του μεσολαβητή μεταξύ όλων των δρώντων στην περιοχή, που περιλαμβάνουν και το Αζερμπαϊτζάν, παρά το ότι η Αρμενία είναι μέλος του Οργανισμού Συλλογικής Ασφάλειας.

Το Ιράν διότι οι Αζέροι είναι σιίτες, όπως και οι Ιρανοί, και επιπλέον η αζερική μειονότητα του Ιράν αντιπροσωπεύει ίσως και το 25% του συνολικού πληθυσμού. Ακόμη και ο πνευματικός ηγέτης της ισλαμικής δημοκρατίας Αλί Χαμενεί είναι αζερικής καταγωγής. Στο ίδιο το Αζερμπαϊτζάν ωστόσο είναι αρκετά ισχυρό το όραμα του Μεγάλου Αζερμπαϊτζάν, που περιλαμβάνει το βόρειο Ιράν, την Αρμενία και το ρωσικό Νταγκεστάν.

Και οι δύο θα πληγούν άμεσα από μια αζερική νίκη, που θα φέρει την φιλοτουρκική πίεση στο εσωτερικό τους. Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι το Αζερμπαϊτζάν έχει την αμέριστη στήριξη του Ισραήλ, το οποίο δρα εδώ και δεκαετίες στο έδαφός του, ενώ το προμηθεύει με σύγχρονο οπλισμό, με προφανή σκοπό την υπονόμευση του Ιράν.

Ωστόσο, η νίκη των Αζέρων εναντίον των Αρμενίων και η εκδίωξή τους από το Ναγκόρνο Καραμπάχ δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, παρά την ενίσχυση από την Τουρκία όχι μόνον με παντός είδους εξοπλισμό αλλά και με την μεταφορά χιλιάδων τζιχαντιστών από την Συρία.

Ήδη στην πρώτη φάση του πολέμου το Αζερμπαϊτζάν, αν και είχε κάποιες μικρές επιτυχίες, έχει καθηλωθεί και περιορίζεται σε συνεχείς βολές πυροβολικού και βομβαρδισμούς με drones ακόμη και σε κατοικημένες περιοχές, με θύματα αμάχους.

Το αποτέλεσμα των μαχών στο Ναγκόρνο Καραμπάχ δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα έχει άμεσες επιπτώσεις όχι μόνον στην Υπερκαυκασία, αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο, αφού θα επηρεάσει καταλυτικά τις σχέσεις, τουλάχιστον, της Ρωσίας και του Ιράν με την Τουρκία. Είναι περιττό να αναφερθεί ότι η έκβαση του πολέμου αφορά άμεσα και τον Ελληνισμό, κι όχι μόνο λόγω των μακραίωνων σχέσεών του με τους Αρμένιους.




 

Η πορεία των μαχών στο Ναγκόρνο Καραμπάχ

Nagorno-Karabakh: Iran warns of 'regional war' as fighting rages - BBC Newsτου Γεβγένι Κρούτικωφ

Σύμφωνα με τις στρατιωτικές αναφορές του Αζερμπαϊτζάν, τα στρατεύματα αυτής της δημοκρατίας κερδίζουν όλο και περισσότερες νίκες στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ και καταλαμβάνουν ολοένα και νέες κατοικημένες περιοχές. Ωστόσο, ποια είναι η επιχειρησιακή κατάσταση στο Καραμπάχ αυτήν τη στιγμή, ποιες πραγματικές επιτυχίες είχε ο στρατός του Αζερμπαϊτζάν και πού αναγκάστηκε να υποχωρήσει λόγω της σθεναρής υπεράσπισης του Ναγκόρνο-Καραμπάχ;

Στον πόλεμο της πληροφορίας, το Μπακού ξεπερνά σαφώς το Στεπανακέρτ και το Ερεβάν. Ωστόσο, από την άποψη του τι πραγματικά συμβαίνει κατά τη διάρκεια των εχθροπραξιών, δεν είναι όλα τόσο προφανή.

Πρώτα απ’ όλα, αξίζει να σημειωθεί ότι η πλευρά του Αζερμπαϊτζάν επανέλαβε απολύτως το σενάριο του Απριλίου 2016 (οι συγκρούσεις στο Καραμπάχ που είναι γνωστές ως "Πόλεμος του Απριλίου") μόνον που έχει συγκεντρώσει πολύ μεγαλύτερες δυνάμεις για μια παρόμοια επιχείρηση. Η λογική
των γεγονότων που λαμβάνουν χώρα στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ μπορεί να συντεθεί ως εξής.

Οι σεμνοί στόχοι του Αζερμπαϊτζάν

Πρώτον, το Αζερμπαϊτζάν δεν στοχεύει να καταστρέψει εντελώς το Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Ο στρατός του Αζερμπαϊτζάν, με όλη την αριθμητική και ποιοτική ανωτερότητά του, δεν είναι ικανός για αυτό χωρίς εξωτερική βοήθεια. Όπως και το 2016, οι Αζέροι επιτέθηκαν όχι στην κεντρική κατεύθυνση (δηλαδή μέσω του Ağdam και του Askeran προς το Στεπανακέρτ), αλλά περιορίστηκαν σε τοπικές επιχειρήσεις στο νότιο (πόλεις Jabrayil και Füzuli) και βόρειο, βορειοανατολικό (προς την κατεύθυνση Goranboy και Tartar) τμήμα του μετώπου.

Πιθανότατα, οι συγκρούσεις θα τελειώσουν μόλις τα στρατεύματα του Αζερμπαϊτζάν μπορέσουν να καταλάβουν οποιοδήποτε σημαντικό οικιστικό κέντρο, και αυτό θα ανακοινωθεί από το Μπακού ως μια μεγάλη νίκη. Ορισμένες πηγές αποκαλούν την πόλη Füzuli ως έναν τέτοιο στόχο. Αυτό είναι το μέγιστο σημείο μιας πιθανής προόδου του Αζερμπαϊτζάν προς τη νότια κατεύθυνση, το οποίο μπορεί να επιτευχθεί με ανεκτές για την κοινωνία του Αζερμπαϊτζάν απώλειες Αζέρων στρατιωτών.

Αλλά πρέπει να θυμόμαστε ότι κανείς δεν ζει πλέον στους οικισμούς της πρώτης γραμμής, είναι απλώς ένας σωρός από ερείπια. Σε μια τέτοια κατάσταση, οι μάχες για κάποιες άγνωστες κορυφές μετατρέπονται γρήγορα σε υπερτιμημένες αξίες από την άποψη της προπαγάνδας. Έτσι, για παράδειγμα, συνέβη με την κορυφή του λόφου Lalatapa κοντά στην πόλη Horadiz που βρίσκεται στην νότια κατεύθυνση. Την είχαν κερδίσει οι Αζέροι από τους Αρμένιους το 2016, μετά την έχασαν και τώρα καταλαμβάνεται εκ νέου από τα στρατεύματα του Αζερμπαϊτζάν. Από στρατηγικής απόψεως, το Lalatapa δεν έχει αξία, αλλά απ’ αυτό μπορεί κανείς να δει την Horadiz και πολλά μεγάλα χωριά του Αζερμπαϊτζάν, στα οποία οι πρόσφυγες επέστρεψαν αμέσως επιδεικτικά και άρχισαν να αναρτούν προπαγανδιστικά βιντεάκια. Η νίκη στο Lalatapa αυτή τη στιγμή είναι ένα από τα πιο σημαντικά πολιτικά επιτεύγματα του στρατού του Αζερμπαϊτζάν. Στο Μπακού, εξέδωσαν ακόμη και γραμματόσημο για το γεγονός αυτό.

Δεύτερον, ακόμα κι αν το Αζερμπαϊτζάν το ήθελε, δεν μπορεί να υπολογίζει σε έναν παρατεταμένο πόλεμο. Εάν, σε ένα μήνα, δεν επιτευχθεί κάποια σημαντική επιτυχία στην επίθεση, η ιστορία αυτή θα πρέπει κάπως να τελειώσει. Στην περιοχή αυτή το καλοκαίρι είναι πολύ ζεστό και ο χειμώνας πολύ κρύος. Την άνοιξη λειώνουν τα χιόνια. Το φθινόπωρο είναι η τέλεια εποχή για πόλεμο. Δεν πετύχαμε μέχρι να έλθουν τα κρύα, τέλος- ήρθε η ώρα για αναδίπλωση.

Επιπλέον, τα στρατιωτικά αποθέματα του Αζερμπαϊτζάν εξαντλούνται. Έχουν ήδη αναφερθεί ελλείψεις πυρομαχικών. Και στον κεντρικό τομέα του μετώπου (δηλαδή, εκεί όπου η μάχη είναι λιγότερο έντονη), βρέθηακαν θωρακισμένα οχήματα του 4ου Σώματος Στρατού του Αζερμπαϊτζάν. Πρόκειται για τις πλέον ύστερες στρατηγικές εφεδρείες, στην πραγματικότητα είναι η φρουρά του Μπακού, η οποία είναι επίσης έχει και το πιο ολιγάριθμο προσωπικό.

Τρίτον, το Αζερμπαϊτζάν επέδειξε και πάλι αδυναμία στη μάχη του πεζικού. Ένα παράδειγμα μπορεί να δοθεί από τις μάχες για τα χωριά Madagiz και Talysh στην κατεύθυνση Goranboy-Tartar, καθώς και από τα όσα συνέβησαν στην οροσειρά Murovdağ και κοντά στο χωριό Agdere. Τα χωριά Madagiz και Talysh θεωρούνται στο Γενικό Επιτελείο Στρατού του Αζερμπαϊτζάν σχεδόν σαν "το κλειδί για τον Καραμπάχ". Όπως και το 2016, και τώρα ο στρατός του Αζερμπαϊτζάν συγκέντρωσε μεγάλες δυνάμεις τεθωρακισμένων σε μια μικρή παρέλαση στο φαράγγι Tartar απέναντι από το χωριό Madagiz, που επιτέθηκε στις αρμενικές θέσεις στα ύψη γύρω από το χωριό. Μετά από αρκετές ημέρες μάχης και έχοντας χάσει έναν άγνωστο αριθμό αρμάτων μάχης, οι Αζέροι κατέλαβαν αυτά τα ύψη. Ωστόσο, το πεζικό, αφού μπήκε στο Madagiz, δεν προσπάθησε καν να κατοχυρώσει τις θέσεις του - και την επόμενη μέρα απλά έφυγε.

 

Η επιτυχία της αρμενικής άμυνας και η απειλή για τις επικοινωνίες

Το πιο επικίνδυνο για την αρμενική πλευρά είναι οι μάχες προς την βορειοανατολική κατεύθυνση - Goranboy-Tartar. Εάν οι Αζέροι καταφέρουν να φτάσουν στο Martakert από το βορρά, αυτό θα δημιουργήσει μια πραγματική απειλή για την Αρμενία στον κεντρικό τομέα του μετώπου, όπου επί του παρόντος πραγματοποιούνται μόνο μονομαχίες πυροβολικού.

Μια ξεχωριστή ιστορία με μάχες στη βόρεια κατεύθυνση έχει λάβει χώρα στην κορυφογραμμή του Murovdag. Το 1994, οι αρμενικές μονάδες κατέλαβαν τα περάσματα και τα ύψη του Murovdag – πρόκειται για το φυσικό γεωγραφικό σύνορο που χωρίζει το βορειοδυτικό Αζερμπαϊτζάν από το Καραμπάχ και την περιοχή Kalbajar. Στα βόρεια της είναι η κοιλάδα του ποταμού Kura με μεγάλες πόλεις του Αζερμπαϊτζάν, συμπεριλαμβανομένων των Yevlakh και Ganja. Υπάρχει πάντα χιόνι στα περάσματα και στις κορυφές υπάρχουν οχυρωμένες αρμενικές θέσεις από τα μέσα της δεκαετίας του '90. Η πλευρά του Αζερμπαϊτζάν συγκέντρωσε κολοσσιαίες δυνάμεις πυροβολικού σε αυτόν τον τομέα του μετώπου, που της επέτρεψε να κτυπήσει από πολλές θέσεις μονάδες του 10ης αρμενικής ορεινής μεραρχίας πεζικού. Οι αρμενικές θέσεις στον κομβικό οικισμό του Agdere περικυκλώθηκαν σχεδόν εντελώς. Οι Αζέροι τους έδωσαν την δυνατότητα να παραδοθούν, αλλά οι Αρμένιοι δεν παραδόθηκαν και δεν έφυγαν από το Agdere, κάτι που δείχνει και το υψηλό ηθικό του λαού του Καραμπάχ.

Στην κεντρική κατεύθυνση (Ağdam-Askeran), πραγματοποιούνται πυκνές βολές πυροβολικού με εκπληκτική υπεροχή της αρμενικής πλευράς. Μέσα σε λίγες μέρες μετά την έναρξη του ενεργού σταδίου των εχθροπραξιών, και οι δύο πλευρές άρχισαν να μεταφέρουν ενισχύσεις πιο κοντά στην πρώτη γραμμή. Σύμφωνα με όλους τους στρατιωτικούς κανόνες την ίδια ώρα, τα πυρά του πυροβολικού μεγάλου βεληνεκούς, των MLRS και των συστημάτων υψηλής ακρίβειας, στόχευσαν αμέσως από την πρώτη γραμμή βαθιά στη γραμμή του εφοδιασμού.

Και οι δύο πλευρές βάλλουν επιτυχώς κατά των εχθρικών επικοινωνιών, αλλά η πλευρά του Αζερμπαϊτζάν στόχευσε απευθείας στο Στεπανακέρτ και στον κοντινό μικρό οικισμό του Aygestan (Ballidzha), όπου, εκτός από το διάσημο εργοστάσιο του κονιάκ, βρίσκονται θέσεις του αρμενικού πυροβολικού μακράς εμβέλειας. Όλα αυτά οδήγησαν στην καταστροφή του οικιστικού τομέα και σε απώλειες του άμαχου πληθυσμού. Το αρμενικό πυροβολικό πυροβολεί σε μικρούς οικισμούς βαθιά στον κεντρικό τομέα της άμυνας του Αζερμπαϊτζάν, κατά μήκος του πρώην αυτοκινητόδρομου Ağdam -Μπακού, προκειμένου να αποφευχθεί η μεταφορά οπλισμού κατά μήκος ενός ευθύ δρόμου.

Από το 1994, έχουν κατασκευαστεί αρκετές στρατηγικές εθνικές οδοί στο Ναγκόρνο Καραμπάχ με τα χρήματα της αρμενικής διασποράς. Συγκεκριμένα, έχουν κατασκευαστεί αυτοκινητόδρομοι στο βορρά και στο άξονα βορρά-νότου (Mardakert - Drbon - Aygestan - Στεπανακέρτ - Krasnyi Bazar - Hadrut), σε βραχώδεις περιοχές, οι οποίοι επίσης υπόκεινται τακτικά σε στρατηγικές βολές από το πυροβολικό του Αζερμπαϊτζάν. Ο βομβαρδισμός από το Αζερμπαϊτζάν του στρατηγικά σημαντικού διαδρόμου Lachin [που συνδέει την Αρμενία με το Ναγκόρνο Καραμπάχ] δεν έχει ακόμη επιφέρει αποτελέσματα και οι τρύπες στις γέφυρες του αυτοκινητόδρομου επιδορθώνονται αποτελεσματικά.

Μία από τις σημαντικές επιτυχίες του Αζερμπαϊτζάν στο βόρειο τμήμα του μετώπου ήταν όχι μόνο η κατάληψη κορυφών στην οροσειρά Murovdag, αλλά και το κλείσιμο του δρόμου Vardenis-Agdere. Όχι μόνο αυτή η εναλλακτική διαδρομή βάλλεται από τους Αζέρους, αλλά και το ίδιο το Vardenis (περιοχή της ίδιας της Αρμενίας) δέχτηκε βομβαρδισμό. Τώρα ακόμη και η τακτική τροφοδοσία της περιοχής αυτής μέσω του Lachin είναι προβληματική.

Ο χρόνος επιστράτευσης που είχε εκπονήσει αρχικώς το Αρμενικό Γενικό Επιτελείο εν μέρει δεν πέτυχε, αλλά τελικά ο αριθμός των στρατιωτών που έπρεπε να κινηθεί από την Αρμενία για να κρατήσει τον Καραμπάχ έχει ήδη σταλεί. Πρόκειται για 40 έως 45 χιλιάδες άτομα, εξαιρουμένου του αρμενικού τομέα του μετώπου κοντά στο Berd. Και η αζερική πλευρά, φαίνεται, ότι έχει φτάσει επίσης στη μέγιστη δυνατότητα επιστράτευσης 120-150 χιλιάδων ανθρώπων, η οποία σαφώς δεν είναι αρκετή για να επιτεθεί στη δεύτερη γραμμή της αρμενικής άμυνας. Στα βουνά αυτό θα ήταν αυτοκτονία.

Η μόνη πραγματική πηγή κινδύνου για την αρμενική πλευρά παραμένει τώρα η θέση στη βορειοανατολική κατεύθυνση γύρω από τη ζώνη Madagiz-Talish-Tonashen. Δεδομένων των προβλημάτων με τη λήψη ενισχύσεων και προμηθειών σε αυτό το τμήμα, όλα αυτά μπορεί να είναι αρκετά επικίνδυνα. Μακροπρόθεσμα, η κατάσταση παραμένει ανησυχητική ακόμη και στην πιο φαινομενικά σταθερή κατεύθυνση - την κεντρική, καθώς μπορεί να υπάρξουν επίσης προβλήματα
επιμελητείας, και η τακτική του Αζερμπαϊτζάν συνίσταται κυρίως στον πόλεμο εκ
του μακρόθεν.

Στρατηγικό μειονέκτημα

Είναι ήδη σαφές ότι η δυναμική της επίθεσης του Αζερμπαϊτζάν στο νότο έχει εξαντληθεί και μπορεί απλώς να την κλείσει κινούμενο προς το Füzuli. Για την αρμενική πλευρά, η παράδοση του Füzuli είναι πολιτικά απαράδεκτη, καθώς καταστρέφει το ίδιο το σύστημα της «ζώνης ασφαλείας», το οποίο δημιουργήθηκε από το 1994. Αλλά καθώς οι Αρμένιοι ενισχύονται με νέες δυνάμεις σε αυτήν την περιοχή, η πίεση της πλευράς του Αζερμπαϊτζάν θα μειωθεί και θα καταστεί στρατηγικό μειονέκτημα το ίδιο το σχέδιο της διμέτωπης επίθεσης. Εν πάση περιπτώσει, η λεγόμενη «γραμμή Ογκανιάν» (η πρώτη γραμμή άμυνας του Καραμπάχ, που πήρε το όνομά της από έναν από τους οργανωτές της) δεν έχει καταρρεύσει.

Υπάρχουν άνθρωποι στο Ερεβάν που πιστεύουν ότι το σχέδιο του Αζερμπαϊτζάν (η συγγραφή του αποδίδεται στους Τούρκους) [για επίθεση από βορρά και νότο] είναι μόνο για παραπλάνηση. Η μεταφορά του 4ου Σώματος Στρατού του Αζερμπαϊτζάν από το Μπακού στο Ağdam υποδεικνύει ότι η κύρια επίθεση έχει σχεδιασθεί να εκδηλωθεί στον κεντρικό τομέα - για εβδομάδες οι μονάδες του Αζερμπαϊτζάν καταστρέφουν τη 10η Ορεινή Μεραρχία του Καραμπάχ και την αναγκάζουν να αποσύρει ενισχύσεις από τον κεντρικό τομέα στα βόρεια και νότια, στο Tartar και στο Füzuli. Ωστόσο, δεδομένης της περίεργης τακτικής πεζικού των Αζέρων, την συχνή τους παγίδευση σε ενέδρες και σε ναρκοπέδια της πρώτης γραμμής, με αδικαιολόγητες απώλειες, είναι δύσκολο να πιστέψουμε σε μια τέτοια πονηρή τουρκική ιδέα.

Ίσως οι επόμενες μέρες να είναι καθοριστικές για μία νέα φάση της στρατιωτικής σύγκρουσης για το Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Αυτό που θα καθορίσει την κατάσταση είναι οι εξελίξεις στο Madagiz, στο Agdere και η πορεία του εφοδιασμού του Καραμπάχ από την Αρμενία. Για το Μπακού είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικό να καθορίσει την κατεύθυνση της νέας επίθεσης, αφού μετά την υποχώρηση των Αρμενίων στην περιοχή Jabrayil, τα μέσα στο νότο έχουν εξαντληθεί.

πηγή: https://vz.ru/world/2020/10/7/1064196.html

Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2020

Οι εθνικές μειονότητες του Αζερμπαϊτζάν και ο ρόλος τους στον πόλεμο του Καραμπάχ

Талыши — Википедия
Η περιοχή της μειονότητας των Ταλίς

Η διοίκηση του Καραμπάχ κάλεσε τις εθνικές μειονότητες του Αζερμπαϊτζάν να προβούν σε μαζικές διαμαρτυρίες και πράξεις σαμποτάζ στα μετόπισθεν. Στο αρμενικό πυροβολικό απαγορεύτηκε να στοχεύει στις περιοχές του Λεζγκιστάν και Ταλισιστάν, όπου διαμένουν συμπαγείς εθνοτικές μειονότητες του Αζερμπαϊτζάν. Θυμίζουμε ότι τη δεκαετία του '90, υπήρξε μια πραγματική εξέγερση των ιρανικής καταγωγής Ταλίς εναντίον του Μπακού.

Ωστόσο, η ευγενική υπόσχεση του ηγέτη του Καραμπάχ κ. Harutyunyan να μην κτυπηθούν οι περιοχές των Λεζγκίνων και των Ταλίς φαίνεται αμφίβολη έτσι κι αλλιώς να πραγματοποιείτο. Είναι απίθανο το πυροβολικό του Καραμπάχ ή της Αρμενίας να καταφέρει να φτάσει στις βορειοανατολικές περιοχές του Αζερμπαϊτζάν, στα σύνορα με τη Ρωσία, όπου ζουν οι Λεζγκίνοι, ο ίδιος λαός που ζει κυρίως στην ρωσική δημοκρατία του Νταγκεστάν (γύρω στο 1.000.000). Το ίδιο ισχύει και για την αντίθετη "γωνιά" - στην ακραία νοτιοανατολική πλευρά, όπου οι Ταλίς κατοικούν στα σύνορα με το Ιράν. Αλλά ως πολιτική χειρονομία, η δήλωση του ηγέτη του Καραμπάχ αξίζει προσοχής. Στα πρόθυρα της κλιμάκωσης της ένοπλης σύγκρουσης του Καραμπάχ σε ολοκληρωτικό πόλεμο, οι Αρμένιοι θυμήθηκαν τους μικρούς λαούς του Αζερμπαϊτζάν  και αυτό δεν είναι τυχαίο. Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου πολέμου, ο παράγοντας της εθνικής αναταραχής στα μετόπισθεν έπαιξε σημαντικό ρόλο.

Κατά τη διάρκεια της σοβιετικής περιόδου, η μεγαλύτερη μειονότητα στη Σοσιαλιστική Δημοκρατία του Αζερμπαϊτζάν, εκτός από τους Ρώσους, ήταν οι Αρμένιοι (έως και 8% του πληθυσμού - κάτοικοι του Μπακού και της Αυτόνομης Περιφέρειας του Ναγκόρνο-Καραμπάχ). Ως αποτέλεσμα του πολέμου 1988-1994 και της πτώσης του Καραμπάχ, το Αζερμπαϊτζάν μετατράπηκε σε μια σχεδόν μονοεθνική δημοκρατία. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της απογραφής του 2009, το 92% είναι Αζέροι, ακολουθούμενο από τον Λεζγκίνους (2%) και τους Ταλίς (1,3%). Υπάρχουν 163 Αρμένιοι στη Δημοκρατία, σύμφωνα με την ίδια απογραφή. Οι Αρμένιοι του Καραμπάχ έχουν επιδείξει μια επιτυχημένη αυτονομιστική εμπειρία. Αλλά και τα εθνικά κινήματα των Ταλίς και των Λεζγκίνων στις αρχές της δεκαετίας του 1990 προσπάθησαν επίσης να πετύχουν επίσης την αυτονομία των εθνών τους.

Το καλοκαίρι του 1993, το Αζερμπαϊτζάν υπέστη σοβαρές ήττες στο μέτωπο του Καραμπάχ και μια οξεία πολιτική κρίση. Ο συνταγματάρχης Σουρέτ Χουσεΐνοφ εξεγέρθηκε στην πόλη Γκαντζά και κινήθηκε με το στρατό του προς το Μπακού. Ο τότε πρόεδρος Αμπουλφάζ Ελτσίμπει έφυγε από την πρωτεύουσα και ο Γκεϊντάρ Αλίγιεφ, ο οποίος επέστρεψε στην πατρίδα του, δεν είχε ακόμη πάρει την εξουσία. Εκείνη τη στιγμή, ο φίλος του συνταγματάρχη Χουσεΐνοφ, συνταγματάρχης Αλακράμ Γκουμάτοφ, αναπληρωτής υπουργός Άμυνας στην κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν και συγχρόνως ένας από τους ηγέτες του εθνικού κινήματος του Ταλίς, συνέβαλε στη σύγχυση. Επέστρεψε στην πατρίδα του, και κήρυξε την Αυτόνομη Δημοκρατία Talysh-Mugan (TMAR).

Τον αυτοκηρυχθέντα πρόεδρο Γκουμάτοφ τον στήριξε μία ταξιαρχία του στρατού, η οποία μέχρι εκείνη τη στιγμή υπό την ηγεσία του είχε πολεμήσει ενάντια στους αυτονομιστές του Καραμπάχ. Ο Φαχριντίν Αμπάσοφ (Aboszoda), καθηγητής του Πανεπιστημίου του Μπακού, και ο ίδιος Ταλίς, ο οποίος έλαβε τη θέση του πρωθυπουργού, ανέλαβε τον σχεδιασμό του αυτόνομου Ταλισιστάν. Έχοντας μάθει για τη ανακήρυξη της δημοκρατίας, η ταξιαρχία των Ταλίς αποχώρησε από το μέτωπο του Καραμπάχ, κι ο στρατός των Αρμενίων μπόρεσε να καταλάβει τη στρατηγικά σημαντική πόλη του Τζεμπραΐλ χωρίς μάχη. Παρεμπιπτόντως, ο Αλίγιεφ ο νεώτερος, πρόεδρος σήμερα του Αζερμπαϊτζάν, μόλις προχθές ανακοίνωσε την κατάληψη αυτής της πόλης.

Τότε, το καλοκαίρι του 1993, ο πατέρας του ο Γκεϊντάρ Αλίγιεφ έπρεπε να μετακινήσει στρατεύματα από το Καραμπάχ για να καταστείλει τους αυτονομιστές Ταλίς. Αυτό βοήθησε πολύ τους Αρμένιους και έγινε ένας από τους λόγους για την ήττα του Αζερμπαϊτζάν και την de facto ανεξαρτησία του Καραμπάχ.

Ο Γκουμάτοφ συνελήφθη, φυλακίστηκε, δραπέτευσε, συνελήφθη και πάλι και καταδικάστηκε σε θάνατο, που μετατράπηκε σε ισόβια κάθειρξη. Το 2004, υπό την πίεση του Συμβουλίου της Ευρώπης, ο σημερινός πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν συγχώρεσε τον Γκουμάτοφ, αλλά του στέρησε την υπηκοότητα του Αζερμπαϊτζάν. Ο πρώην ηγέτης του TMAR ζει στην Ολλανδία, όπου το 2018 ίδρυσε την "εξόριστη κυβέρνηση της Δημοκρατίας". Ο πρώην πρωθυπουργός Aboszoda κρυβόταν στο εξωτερικό, εκδόθηκε στο Αζερμπαϊτζάν και τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους καταδικάστηκε σε 16 χρόνια φυλάκισης.

Στο βόρειο τμήμα του Αζερμπαϊτζάν και στο νότιο τμήμα του Νταγκεστάν στις αρχές της δεκαετίας του 1990, το εθνικό κίνημα των Λεζγκίνων Sadval (Ενότητα), με επικεφαλής έναν καταγόμενο από το Νταγκεστάν, τον Ναζίμ Γκατζίεφ, ήταν ενεργό, και σκόπευε να δημιουργήσει ένα ενωμένο Λεζγκιστάν. Όμως το κίνημα δεν έφτασε στην ανακήρυξη της αυτόνομης δημοκρατίας - μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990, οι αρχές του Αζερμπαϊτζάν κατέστειλαν τις δραστηριότητες του Sadval στο έδαφός του. Ακτιβιστές αυτής της οργάνωσης καταδικάστηκαν για τρομοκρατικές επιθέσεις στο μετρό του Μπακού τον Μάρτιο και τον Ιούλιο του 1994. Σύμφωνα με την έρευνα των Αζέρων, τα μέλη του Sadval ενήργησαν σύμφωνα με τις οδηγίες των αρμενικών ειδικών υπηρεσιών. Ταυτόχρονα, όχι μόνο η ρωσική οργάνωση "Memorial", αλλά και το "Κέντρο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Αζερμπαϊτζάν" αναγνώρισαν τους καταδικασμένους ως πολιτικούς κρατουμένους. Ο ηγέτης του Sadval Γκατζίεφ βρέθηκε νεκρός το 2016 στην Μαχατσκαλά, πρωτεύουσα του Νταγκεστάν, - ο θάνατός του, πάντως, δεν σχετίζεται με την πολιτική του δραστηριότητα.

Ρώσοι εμπειρογνώμονες, ωστόσο, θεωρούν υπερβολική σήμερα τη συζήτηση για διακρίσεις εις βάρος των μειονοτήτων στο Αζερμπαϊτζάν. «Τόσο οι Ταλίς όσο και οι Λεζγκίνοι εξακολουθούν να αισθάνονται δυσαρέσκεια και μειονεξία, όπως κάθε εθνική μειονότητα. Αλλά δεν άκουσα κανέναν να καλεί σε μαζικές διαμαρτυρίες. Δεν μπορεί να υπάρξουν σοβαρά προβλήματα μεταξύ των εθνών στα μέρη όπου ζουν οι Ταλίς και οι Λεζγκίνοι», δηλώνει ο επικεφαλής των επιστημονικών μελετών του Ινστιτούτου «Διάλογος Πολιτισμών» Αλεξέι Μαλασένκο.

Παρ’ όλα αυτά, μεταξύ των Λεζγκίνων κυριαρχεί ο φόβος ότι θα χρησιμοποιηθούν ως "κρέας για τα κανόνια" στον πόλεμο του Καραμπάχ. «Πριν από λίγο καιρό υπήρχαν οι φήμες ότι το Μπακού προτίθεται να σχηματίσει στρατιωτικές μονάδες κυρίως από Λεζγκίνους και να τις στείλει στην πρώτη γραμμή του μετώπου για να πολεμήσει τους Αρμένιους. Οι ίδιοι οι Λεζγκίνοι μου το είπαν αυτό», παραδέχεται ο Malashenko.

https://vz.ru/world/2020/10/5/1063757.html

Azerbaijan districts Talysh-Mughan.png
Αυτόνομη Δημοκρατίας Talysh-Mughan 21.6.93-23.8.93

Lezgin map.png
H περιοχή που κατοικούν οι Λεζγκίνοι