Ο ρωσικός στρατός έχει πλησιάσει το κύριο οχυρό της ουκρανικής άμυνας στο Ντονμπάς. Θα μπορέσουν οι ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις να αντέξουν αυτή την επίθεση;
Η καλοκαιρινή επίθεση του ρωσικού στρατού απέδωσε τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματά της. Παρά τον αργό ρυθμό προέλασης στις αρχές Ιουνίου, μέχρι το τέλος του μήνα, οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις είχαν επιτύχει σημαντικούς τακτικούς στόχους στην κύρια κατεύθυνση. Κατάφεραν να προωθηθούν προς το συγκρότημα Κραματόρσκ και Σλαβιάνσκ από τρεις κατευθύνσεις ταυτόχρονα: καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μέρος της πόλης Κωνσταντίνοφκα, νότια του Κραματόρσκ, διασπώντας την αμυντική γραμμή των ουκρανικών δυνάμεων νότια του ποταμού Σεβέρσκι Ντόνετς προς το Σλαβιάνσκ και εξαπολύοντας επίθεση στην πόλη Λιμάν βόρεια του ποταμού. Ωστόσο, η επίμονη φύση των μαχών δεν υπόσχεται στις ρωσικές δυνάμεις μια γρήγορη διάσπαση στα περίχωρα του Κραματόρσκ και του Σλαβιάνσκ. Για να το πετύχουν αυτό, θα χρειαστεί να διεξάγουν αρκετές ακόμη παρόμοιες επιχειρήσεις, καθεμία από τις οποίες απαιτεί αρκετούς μήνες προετοιμασίας. Η διοίκηση των Ουκρανικών Δυνάμεων πιθανότατα θα πρέπει να επανεξετάσει την προσέγγισή της στην υπεράσπιση του βόρειου τμήματος του Ντονμπάς: μέχρι στιγμής, τα ουκρανικά στρατεύματα έχουν καταφέρει να επιβραδύνουν την ρωσική προέλαση, αλλά όχι να την σταματήσουν.
Οι μάχες στα περίχωρα της μεγάλης πόλης Κονσταντίνοφκα (μεγαλύτερη από το Ποκρόφσκ, που είχε προηγουμένως καταληφθεί από τις Ρωσικές Δυνάμεις) ξεκίνησαν στα τέλη Οκτωβρίου 2025, αμέσως μετά την επιτυχή εκκαθάριση των βόρειων παρυφών του οικισμού Τορέτσκ από τα ρωσικά στρατεύματα μετά από μήνες μαχών (οι μάχες εκεί διήρκεσαν ένα χρόνο).
Δύο ομάδες κρούσης από τη Νότια Στρατιωτική Περιφέρεια δημιουργήθηκαν για να εισβάλουν στην Κονσταντίνοφκα: η μία βασισμένη στον 8ο Στρατό Συνδυασμένων Όπλων και η άλλη στο 3ο Σώμα Στρατού. Η πρώτη προέλασε από τα νότια, από το Τορέτσκ, ενώ η δεύτερη προέλασε από τα ανατολικά, από τα περίχωρα του Τσάσοφ Γιαρ.
Οι Ουκρανικές Δυνάμεις κατάφεραν να δημιουργήσουν μια ισχυρή άμυνα στα νότια και νοτιοανατολικά περίχωρα της Κονσταντίνοφκα, την οποία τα ρωσικά στρατεύματα δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η τακτική της διείσδυσης μικρών ομάδων εφόδου μέσω της αστικής περιοχής, που εφάρμοσαν με επιτυχία οι Ρωσικές Δυνάμεις κατά την επίθεση στο Ποκρόφσκ, ήταν ανεπιτυχής: οι φαινομενικά αποκομμένες μονάδες των Ουκρανικών Δυνάμεων στα νότια της πόλης συνέχισαν να μάχονται και μάλιστα να αντεπιτίθενται. Τους τελευταίους μήνες, οι Ρωσικές Δυνάμεις έχουν επικεντρωθεί στην αναστάτωση της εφοδιαστικής, εξαπολύοντας επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και αεροπορικές βομβιστικές επιθέσεις στους κύριους δρόμους βόρεια της Κονσταντίνοφκα, καθώς και στα φράγματα των δεξαμενών στον ποταμό Κρίβι Τόρετς, ο οποίος διασχίζει την πόλη. Σύντομα, μονάδες των Ουκρανικών Δυνάμεων στο νότο έπρεπε να βασίζονται αποκλειστικά σε μη επανδρωμένα αεροσκάφη (αρχικά, τόσο ιπτάμενα όσο και επίγεια, και αργότερα, αποκλειστικά σε UAV).
Ταυτόχρονα, δύο ρωσικές ομάδες μάχης άρχισαν να περικυκλώνουν την πόλη κατά μήκος των δυτικών και ανατολικών προαστίων της, μέσω των δορυφορικών χωριών Ιλίνοφκα και Νοβοντιμίτροφκα. Μια άλλη ομάδα προέλασε προς το κέντρο κατά μήκος του ποταμού Κρίβι Τόρετς.
Μέχρι τα μέσα Ιουνίου, και οι τρεις ομάδες έφτασαν στα βόρεια προάστια της πόλης, αποκόπτοντας τους δρόμους που οδηγούσαν στο Κραματόρσκ. Τις τελευταίες ημέρες, κρίνοντας από το βίντεο, η αντίσταση των ουκρανικών drones στην προέλαση των ρωσικών επιθετικών αεροσκαφών έχει αποδυναμωθεί: οι Ουκρανικές Δυνάμεις πιθανότατα αναγκάστηκαν να μεταφέρουν τους χειριστές των drones τους από την πόλη σε πιο απομακρυσμένες θέσεις. Αυτό πιθανότατα υποδηλώνει ότι η μοίρα της πόλης είναι προδιαγεγραμμένη.
Εν τω μεταξύ, οι ουκρανικές θέσεις παραμένουν στις νότιες και κεντρικές περιοχές, υπόκεινται σε συνεχείς βομβαρδισμούς από τις ρωσικές δυνάμεις. Η επίθεση στην μητροπολιτική περιοχή Ποκρόφσκ και Μίρνογκραντ καταδεικνύει ότι μπορούν να αντέξουν εκεί, σχεδόν πλήρως περικυκλωμένες, για αρκετές ακόμη εβδομάδες. Μεμονωμένες εστίες αντίστασης παρατηρούνται ακόμη και στα νότια προάστια της Κονσταντίνοφκα.
Οι Ουκρανικές Δυνάμεις πιθανότατα θα επιχειρήσουν να δημιουργήσουν μια νέα αμυντική γραμμή στα βόρεια περίχωρα της Κονσταντίνοφκα (όπως έκαναν με το Ποκρόφσκ) για να αποτρέψουν τον εχθρό από το να προχωρήσει βαθύτερα στην μητροπολιτική περιοχή του Κραματόρσκ. Αυτή η γραμμή θα κατασκευαστεί ενώ οι Ρωσικές Δυνάμεις θα συνεχίσουν να εκκαθαρίζουν την πόλη από τυχόν εναπομείνασες ουκρανικές μονάδες.
Η πτώση της Κονσταντίνοφκα θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα σε γειτονικές περιοχές: για παράδειγμα, οι ρωσικές δυνάμεις θα μπορούσαν να επιτεθούν από τα ανατολικά και τα δυτικά προς την Ντρουζκόβκα, φτάνοντας έτσι στα νώτα των Ουκρανικών Δυνάμεων. Δυτικά της Ντρουζκόβκα, οι Ρωσικές Δυνάμεις σταμάτησαν πριν από αρκετούς μήνες στην κοιλάδα του ποταμού Καζένι Τόρετς κοντά στη Σοφιγίφκα και την Τορέτσκογιε. Μετά την κατάληψη της Κονσταντίνοφκα, θα μπορούσαν να επιχειρήσουν να επαναλάβουν την επίθεση. Δυτικά της Ντρουζκόβκα, οι ρωσικές δυνάμεις έχουν δημιουργήσει αρκετά προγεφυρώματα στο κανάλι Σεβέρσκι Ντόνετς-Ντονμπάς, με προφανή στόχο να ξεκινήσουν μια προέλαση από εκεί προς την Ντρουζκόβκα ή ακόμα και το Κραματόρσκ.
Μάχες στο Σεβέρσκι Ντόνετς
Ο ρωσικός στρατός συνεχίζει τις προσπάθειές του να προχωρήσει προς το Σλαβιάνσκ κατά μήκος και των δύο οχθών του ποταμού Σεβέρσκι Ντόνετς.
Στη βόρεια όχθη, ο κύριος στόχος των Ρωσικών Δυνάμεων είναι η πόλη Λιμάν, ένας τοπικός κόμβος δρόμων. Έφτασαν στα περίχωρά της το φθινόπωρο του 2025, αλλά έκτοτε έχουν εμπλακεί σε σφοδρές αντεπιθέσεις γύρω και εντός της πόλης με μονάδες των Ουκρανικών Δυνάμεων, οι οποίες προσπαθούν να απωθήσουν τις ρωσικές δυνάμεις.
Ταυτόχρονα, μια άλλη ρωσική δύναμη, που προχωρούσε μέσα από τους λόφους από το Σεβέρσκ κατά μήκος της νότιας όχθης του ποταμού, προσπαθούσε να φτάσει στην υδροληψία του καναλιού Σεβέρσκι Ντόνετς-Ντονμπάς.
Οι δύο επιθέσεις συνδέονται στενά με έναν κοινό στόχο: στο βορρά, οι Ρωσικές Δυνάμεις σχεδιάζουν να εγκατασταθούν κατά μήκος του ποταμού απέναντι από το Σλαβιάνσκ, ενώ η νότια δύναμη πρόκειται να προωθηθεί κατά μήκος του ποταμού για να καταλάβει τις διαβάσεις και να καθαρίσει ολόκληρη την περιοχή μεταξύ του ποταμού και του καναλιού. Μαζί, μπορούν τελικά να περικυκλώσουν την περιοχή του Σλαβιάνσκ από δύο πλευρές και να δημιουργήσουν τις συνθήκες για μια επίθεση στην πόλη αυτή, καθώς και στο Κραματόρσκ στην άλλη όχθη του καναλιού.
Οι ουκρανικές αντεπιθέσεις ανατολικά και δυτικά του Λιμάν καθυστέρησαν την επίθεση στην πόλη για αρκετούς μήνες. Ωστόσο, οι Ρωσικές Δυνάμεις κατάφεραν να συγκεντρώσουν δυνάμεις στα περίχωρα και στο παρακείμενο δάσος. Και τον Ιούνιο, επιχείρησαν μια γενική επίθεση. Για άλλη μια φορά, όπως συνέβη στο Ποκρόφσκ και συμβαίνει τώρα στην Κονσταντίνοφκα, η διείσδυση μέσω του αστικού ιστού, σε συνδυασμό με επιθέσεις στην εφοδιαστική γραμμή (που διευκολύνονται από το γεγονός ότι τα νώτα της ομάδας των Ουκρανικών Δυνάμεων βρίσκονται στην απέναντι όχθη ενός ορμητικού ποταμού), οδήγησε σε κρίση στην ουκρανική άμυνα. Μέχρι τις 20 Ιουνίου, ρωσικές προφυλακές είχαν ήδη εντοπιστεί σε όλες τις περιοχές του Λιμάν.
Η πτώση της πόλης θα μπορούσε να οδηγήσει σε προβλήματα εφοδιασμού για ολόκληρη την ουκρανική ομάδα στη βόρεια όχθη του Σεβέρσκι Ντόνετς. Επιπλέον, πρόσφατα έχει αυξηθεί η απειλή μιας διείσδυσης των Ρωσικών Δυνάμεων στις διαβάσεις του ποταμού στη νότια όχθη. Για παράδειγμα, ρωσικά στρατεύματα έχουν προωθηθεί από το προηγουμένως καταληφθέν χωριό Κριβάγια Λούκα προς την Πισκούνοβκα. Νοτιότερα, ρωσικές δυνάμεις έχουν καταλάβει το μεγαλύτερο μέρος του υλικοτεχνικά σημαντικού χωριού Ράι-Αλεξαντρόφκα.
Προφανώς, ο άμεσος στόχος της ρωσικής επίθεσης στη νότια όχθη είναι το χωριό Νικολάγιεφκα στο Σεβέρσκι Ντόνετς, κοντά στο οποίο βρίσκεται η υδροληψία του καναλιού. Η προώθηση προς αυτήν την περιοχή (μαζί με την πτώση του Λιμάν) θα μπορούσε να αναγκάσει τις Ουκρανικές Δυνάμεις να εγκαταλείψουν τη βόρεια όχθη και όλα τα εδάφη ανατολικά του Λιμάν.
Ποκρόφσκ και Ντομπροπίλια
Ένα σημαντικό μέρος του ρωσικού επιθετικού σχεδίου στο Ντονμπάς ήταν η επιχείρηση κατάληψης της πόλης Ντομπροπίλια, βόρεια του Ποκρόφσκ. Προφανώς, οι Ρωσικές Δυνάμεις υποτίθεται ότι θα προέλαυναν βόρεια, με στόχο την αποκοπή του Κραματόρσκ από τις δυτικές περιοχές της Ουκρανίας.
Ωστόσο, η επιχείρηση σταμάτησε: η διοίκηση των Ουκρανικών Δυνάμεων, ενώ έστειλε μέρος των στρατευμάτων που υπερασπίζονταν την Ντομπροπίλια στις περιοχές Ντνιεπροπετρόφσκ και Ζαπαρόζιε, ενίσχυσε ωστόσο τη γραμμή με δυνάμεις που προήλθαν από την Κονσταντίνοφκα. Αυτές οι αλλαγές δεν επηρέασαν σημαντικά τη δύναμη της ουκρανικής άμυνας: στους έξι μήνες από τότε που οι Ρωσικές Δυνάμεις κατέλαβαν το Ποκρόφσκ, κατάφεραν μόνο να καταλάβουν το γειτονικό χωριό Γκρίσινο, αλλά δεν είχαν καν φτάσει στα περίχωρα της Ντομπροπίλια.
Ωστόσο, τις τελευταίες ημέρες, έχει προκύψει αμυντική κρίση στον τομέα της Ντομπροπίλια: Ρώσοι στρατιώτες έχουν φτάσει στο χωριό Σεβτσένκο, νότια της Ντομπροπίλια. Προηγουμένως, η διοίκηση του 7ου Σώματος Στρατού (Αερομεταφερόμενης Εφόδου) των Ουκρανικών Δυνάμεων, το οποίο υπερασπίζεται την πόλη, έγραψε στο κοινωνικό δίκτυο X (αυτή η ανάρτηση έχει πλέον διαγραφεί) ότι το Σεφτσένκο είναι η κύρια βάση στο άμεσο μετόπισθεν. Οι προμήθειες οχημάτων φτάνουν σε αυτό το χωριό και στη συνέχεια οι στρατιώτες βαδίζουν προς το μέτωπο πεζοί (ή παραδίδουν προμήθειες χρησιμοποιώντας επίγεια τηλεκατευθυνόμενα συστήματα και UAV). Τώρα το μέτωπο έχει φτάσει στον ίδιο το Σεφτσένκο. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει απειλή για την άμυνα των Ουκρανικών Δυνάμεων ανατολικά της Ντομπροπίλιας, όπου συνεχίζουν να κατέχουν θέσεις στην πόλη Μπελίτσκε και στο χωριό Νόβι Ντονμπάς.
Περιφέρεια Ζαπαρόζιε
Οι ουκρανικές Δυνάμεις, ως απάντηση στην ανανεωμένη ρωσική επίθεση προς την πόλη Ορέχοβο στο κέντρο της περιφέρειας Ζαπαρόζιε από τα ανατολικά (από το Γκουλιάι-Πόλε κατά μήκος ενός σταθερού μετώπου που εκτείνεται από τον Δνείπερο έως το Μίρνι), εξαπέλυσαν μια νέα σειρά αντεπιθέσεων στη βόρεια πλευρά των ρωσικών στρατευμάτων. Η προηγούμενη επιχείρηση στην περιοχή μεταξύ των ποταμών Γκαϊτσούρ και Γιαντσούρ έφερε περιορισμένη μόνο επιτυχία: η ρωσική διοίκηση μετέφερε ενισχύσεις από το Ποκρόφσκ και απώθησε τις ουκρανικές μονάδες, καταλαμβάνοντας εκ νέου τα χωριά Μπερεζόβογιε και Τερνόβογιε. Η ουκρανική διοίκηση ανέπτυξε επίσης εφεδρείες (από στρατεύματα που δρούσαν στο παρελθόν στην περιοχή Σούμι) και επανέλαβε τις επιθέσεις σε διάφορες κατευθύνσεις γύρω από το Μπερεζόβογιε και το Τερνόβογιε.
Στόχος όλων αυτών των αντεπιθέσεων είναι ο δρόμος Βελίκα Νοβοσιόλκα-Γκουλιάϊπολε, ο οποίος τροφοδοτεί ολόκληρη τη ρωσική ομάδα «Βοστόκ» που επιχειρεί στις ανατολικές περιοχές Ζαπαρόζιε και Ντνιεπροπετρόφσκ. Η απόσταση από τη Νοβοϊβάνοφκα, την οποία κατέλαβαν οι Ουκρανοί την προηγούμενη μέρα, μέχρι τον δρόμο είναι περίπου δύο χιλιόμετρα.
Πηγή: https://meduza.io/feature/2026/06/25/rossiyskaya-armiya-priblizilas-k-glavnomu-oplotu-ukrainskoy-oborony-v-donbasse-sderzhat-li-etot-natisk-vsu
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου